torsdag 5 mars 2009

Sjuk lilla

Jag har en plan angående min sjuka lill-fis.
Det tog 6 timmar från att jag gav Ipren tills att feber kom tillbaka på 2 röda. Det tar 1 ½ timme för medicinen att få ner febern har jag lagt märke till idag.
Lillan fick medicin kl 16, om jag ger henne i sömnen kl 21 borde den börja verka lagom till att febern är på väg upp igen. Ger jag kl 2 igen borde samma effekt uppnås.
Om hon hinner få feber innan jag ger medicin kommer hon att skrika hysteriskt i 1½-2 timmar, det gör hon alltid vid feber, detta känns alltså ganska viktigt för mig. Särskilt nu när jag är ensam och ingen kan ta dottern om lillan väcker henne.

Snälla, håll tummarna för att min plan fungerar, då kanske vi får sova ett par timmar åtminstone...

3 kommentarer:

  1. Tips: Man kan varva alvedon och ipren, de har olika verkningsämnen och är ok att ta samtidigt. Om man varvar så har hon alltid febernedsättande i kroppen! Lycka till!
    Kram från mamman som haft feberkrampbarn...

    SvaraRadera
  2. Men jag har aldrig fattat exakt hur man gör det. Om du kan förklara det vore jag superglad. :-)
    Min son hade feberkramper tills han var 4 år, men han fick kramper när febern sjönk vilket var lite trixigare.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är ju så att du eg kan ge alvedon (eller panodil) samtidigt som ipren. Om jag minns rätt så är det minst 6h på ipren och minst 4h på alv/panodil. Alltså, säg att du gav lillan ipren kl 21 enligt din plan och du borde vilja ge henne mer innan nästa topp kommer (kl 03?) så kan du ge henne alvedon eller panodil eg när som helst, men tänk på att de ofta har kortare verkningstid.
    Jag hade nog valt att ge panodil precis innan jag själv lagt mig (eftersom jag är uppe sent..). Du kan alltså ge henne panodil och ipren som du känner att du vill sålänge du håller tids- och dosangivelserna.
    Hoppas ni får någon timmes vila iaf!
    Kram

    SvaraRadera