måndag 1 oktober 2012

Aterom...

...eller det mindre flashiga namnet talgkörtelinflammation är det tydligen jag dragits med sedan februari. Inte så att det gör ont eller är farligt, men rent estetiskt är det inte så kul.
När jag började forska om detta så insåg jag att jag har ett större aterom i hårbotten och eftersom jag ändå ska ta bort en på onsdag kanske jag ber dem ta bort den med. Frågan är bara hur det plåstrar om såret efter att de sytt i hårbotten?
Inte kul när de ska skära i en, men blir jag av med eländet kan det vara värt det!

4 kommentarer:

  1. Oj, har du fått ett aterom i hårbotten? Aldrig hört talas om tidigare. De sitter oftast på rygg eller i nacken. Skönt att få bort, de luktar inte så mysigt...

    SvaraRadera
  2. Alltså den i hårbotten har jag haft i typ 8 år och den har aldrig tömt sig så den luktar inte. Då kanske det inte är något aterom i hårbotten?! Den andra har jag på bröstkorgen och den är rätt liten, men nog så irriterande!

    SvaraRadera
  3. Då är det nog en fettkula du har i huvudet, annars hade det sipprat ut efter så lång tid. Helt vanligt fett (typ kroppsfett), alltså inte talg. Det är desto vanligare i hårbotten. Som du skrev, helt ofarligt, men kanske störande för den som har den. De tas bort lätt och det blir fint efteråt.
    Förstår att ateromet på bröstkorgen stör dig. De kan ju aldrig försvinna av sig själva heller, man måste få bort hela kapseln. Inte för att vara fröken duktig, men tänk på att ingrepp på bröstkorgen kan ge keloider, dvs ärr som reser sig och blir stora utbuktande märken. De kan se ännu värre ut (har det själv, ångrar mig sååå). Går liksom inte att dölja :-(
    Lycka till på onsdag!
    (Blir det KKLaserklinik? De är toppen, har varit där på praktik några dagar)

    SvaraRadera
  4. Åh fy, keloider vill jag INTE ha!!! Ska absolut ta upp det med läkaren! Nej, de ska ta bort den på vårdcentralen.

    SvaraRadera