måndag 18 maj 2009

Mina budskap går inte alltid fram...

Idag har dottern uppfört sig exemplariskt och lillan har bråkat och skrikit. Eftersom jag vill uppmuntra bra beteende så tog jag mig ett snack med dottern om detta.

Jag: Vad mysigt det har varit med dig idag.
Dottern: Men inte med Lillan!
Jag: Du har varit snäll och trevlig, lyssnat på mig och inte gapat och vrålat.
Dottern: Men det har Lillan!
Jag: Lillan kommer nog att vara snäll i morgon.
Dottern: Då kommer jag att vara dum!

Hmmm, hur ska jag få fram mitt budskap tro?!

3 kommentarer:

  1. Ha,ha,ha...smarta ungar!! :-)

    SvaraRadera
  2. Haha, de är så söta... Min unge har visst kommit in i en period där hon totalt byter skepnad när nån kommer på besök. Från att ha varit en ängel precis innan, till att bli högljudd, sur och odräglig när besökaren stiger in :P Och när vi är enamma igen återgår hon till sitt lugna, goa jag. Frågade henne och hon kände också att hon uppförde sig annorlunda och skyllde på att det kommer "argpulver i kroppen" när nån hälsar på. Hmm.. Blev till att ta en snack om vad man kan göra om man känner av sånt pulver (berätta vad som känns fel, gå iväg och vara ifred en stund osv). Inte lätt detta, känns ju som att ens unge gått och blivit dr Jekyll och mr Hyde :P

    SvaraRadera
  3. Hon är så klok, logisk och insiktsfull till sina 3,5 år! Vad ska det bli av den lilla smulan? Jag är så stolt över henne! Lika stolt som över Lillmonstret och den smarte store mannen! Kram till er alla!

    SvaraRadera