tisdag 16 september 2008

Intetsägande dagar

Dagarna masar sig sakta framåt utan att det händer något. Hämta och lämna på dagis, handla mat, gå till Öppna förskolan med lillan, leka i lekparken med barnen, laga mat, tvätta, bråka med hormonfull son, surfa på nätet, ja det är nog allt jag gör.
Idag, eller rättare sagt i morse var det halvtid för mannen borta. Nu blir det alltså kortare och kortare tid kvar jämfört med tiden han varit borta och det är ju värt att le åt.

På torsdag ska jag och en grannen till IKEA, alltid något det med. På fredag ska jag köpa en ny jacka till stora tjejen, en som samma granne har rekommenderat, annars blir det helghandling och kvällsmys med barnen. Ev. kommer en annan granne över och klipper mig på fredag kväll, men vi har inte bestämt något än.
Mitt hår är typ 1 meter långt nu, detta MOT min vilja. Hur kommer det sig att mitt hår växer som ogräs medans andra sparar och sparar i flera år och ändå syns ingen skillnad? Nu ska i alla fall minst hälften av håret av och det ska också klippas upp. Undra om jag kommer att känna mig lite gladare och piggare efter det?

En tredje granne (jag börjar inse att jag inte träffar några andra människor än mina grannar) kom idag med en förfrågan på cupcakes om några veckor. Det skulle han inte ha gjort, nu tror jag bestämt att det blir baka av framöver för nu blev jag baksugen igen.
Jag måste bara komma på hur jag ska lyckas med macarones.

När vi ändå talar om cupcakes så har jag fått en förfrågan här om recept på de senaste skapelserna, här kommer det:

Vaniljcupcakes:

7,2 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
170 g smör
3,6 dl socker
4 stora ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl mjölk

Vispa socker och smör, blanda i äggen ett i taget. Blanda mjöl, salt och bakpulver och blanda ner det växelvis med mjölken i blandningen.
Grädda i ugnen i 175 grader i 20 minuter.
Cupcakes tar man ut så fort de har stelnat i mitten, man väntar inte tills de fått färg.

Frosting:

3 dl vispgrädde
1/3 påse Ahlgrens bilar

Värm grädden på spisen men se till att det aldrig kokar. Blanda ner bilarna i grädden och rör tills de har smält. Låt blandningen stå i kylen över natten och färga sedan frostingen och vispa upp till lagom konsistens.

Låt väl smaka!

Om någon undrar över de konstiga måtten i receptet så beror det helt enkelt på att jag alltid bakar efter amerikanska recept så jag översatte detta lite snabbt nu.

1 kommentar:

  1. Kul att kolla hur ni har det Ser ut att vara fullt upp "MAKARONET"ser kul ut men om du inte hittar rätt i baket kan man visst köpa dem

    http://www.madbaker.net/2007/11/mad-about-christmas-macarons/
    recept finns ju här
    http://parisliv.blogspot.com/2007/12/franska-macarons-till-julen-i-stockholm.html

    eller här
    ja tänkte om lusten att exprimentera tog slut

    Sömmerskan

    SvaraRadera