söndag 7 september 2008

Fjäsk-mat

När man har barn måste man tänka barnsligt för att få dem att samarbeta. Här hemma är det alltid minst en av barnen som äter lite halvdåligt så jag brottas dagligen med det problemet.
Jag tror inte på att tvinga barn att äta en viss mängd, inget barn har dött i Sverige med mat rakt under näsan. Jag tror också att barn vet bättre än vi vuxna vad de behöver så vill de bara äta kött en period går det bra, nästa vecka är det bara grönsaker som gäller.

Trots att jag själv anser att jag har en ganska avslappnad inställning till barn och mat så händer det att även jag blir stressad över det så i dag körde jag fjäskmetoden för att få lillan att äta. Jag trädde nämligen upp all mat på små träspett och så åt vi med fingrarna. Aldrig har väl småttingarna ätit sådana mängder.
Marinerad kyckling, minimajs, gurka och bröd satt fint uppradat på träpinnarna, och jag är beredd att hålla med tjejerna om att det var gott.

Sonen har varit på ett uruselt humör idag och vi har bråkat sedan han vaknade kl 10 i morse. Som grädde på moset gick han och lånade 140 kr av en kompis för att kunna köpa ett spel! Detta för att han inte ville vänta till helgen med att köpa spelet. Behöver jag säga att jag tvingade honom att lämna tillbaka pengarna?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar