lördag 12 mars 2011

Titel

Ikväll tänker jag på det igen... Vilken titel har jag egentligen? I flera andra länder är det fint att kunna visa upp att man bara bara behöver 1 inkomst för att klara sig, men i Sverige behöver man mer än så. I vårt land är det fult att ta ansvar för sin familj på heltid, även om man inte gör det med skattebetalarnas pengar.

Jag som är hemma måste berätta för var och varannan person att jag är hemma pga att jag har två barn som kräver mer än andra och att jag är hemma och stödjer dem.

Jag är trött på att utelämna mina barn och min situation, men inför FK, försäkringsbolag osv måste jag ha en titel. Har ni förslag på en bra sådan?

Härom dagen ringde en förälder från dagis mig och hon undrade om jag är "en sådan där hemmafru". Det är inte så jag ser på mig själv, jag är ju inte hemma för hemmets skull utan för mina barns skull, men vad kallas det när man inte längre är föräldraledig? Jag har märkt att man hamnar utanför när man inte använder ersättning från staten, då tappar man tydligen även sin roll i samhället...

2 kommentarer:

  1. "anvarstagande hemmaförälder", hur låter det? :)

    SvaraRadera
  2. Du ska överhuvudtaget inte behöva försvara ert beslut att du tar hand om situationen som är för er idag, just nu. Men jag har tänkt och jag kan historiskt sett förstå hur detta uppstått. Vårt land är ju i topp av procentuellt yrkesarbetande kvinnor i världen. Kvinnors identiteter har definierats, precis som männens, genom deras yrken, i decennier.
    Var stolt över vad du gör och den du är! Kram från din mamma som är så omåttligt stolt över dig!

    SvaraRadera