onsdag 23 mars 2011

Att ställa diagnos

När min son var några månader gammal upptäcktes ett hjärtfel hos honom. Man visste inte vad det berodde på och bestämde att man skulle göra en hjärt/lung-röntgen på honom. Eftersom han föddes för tidigt hade jag läst allt om komplikationer och bad att de istället skulle göra ett ultraljud av hjärtat eftersom vissa hjärtfel bara kan ses via ultraljud. Hjärtläkarna skrattade åt den 21-åriga mamman jag då var och så blev det röntgen i alla fall. När resultatet kom var inte läkarna något klokare för det, man hittade inget på röntgen. Jag frågade dem om det inte kunde vara öppetstående ductus, särskilt med tanke på att han var född för tidigt. Läkarna tittade skamset på varandra och sedan dess står den diagnosen i min sons journaler.
Hade man gjort ett ultraljud hade man sett detta direkt.

I måndags var ju jag till läkaren för min hals som gör så galet ont. Proverna var bra, alltså var jag en knäppgök som inbillade mig.
Besvären är ju kvar så idag ringde jag Öron-näsa-hals-mottagningen på sjukhuset och pratade lite om mina besvär. Efter att ha fått lite tips googlade jag och hittade orsaken till mina besvär: Matstrupskatarr!

Så här beskrivs symptomen på 1177:
"Smärtan brukar vara brännande och kännas både i maggropen och bakom bröstbenet. Den kan också kännas som en kramp eller ett tryck. Ibland strålar smärtan ut mot axlar och rygg, och liknar symptomen på kärlkramp eller hjärtinfarkt."

Alltså en fruktansvärt obehaglig åkomma, men ganska lätt att komma till bukt med.

Synd att jag inte är lika bra att diagnostisera lillan...

2 kommentarer:

  1. Det där låter verkligen inget vidare :-((
    Hur behandlas det då?
    Hoppas det blir bättre snart iaf!
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Man ser till att magsyra inte kommer upp och retar matstrupen. Nu är det alltså till att äta nyttigt, lite och ofta, samt äta medicin som dämpar syran.

    SvaraRadera