tisdag 8 mars 2011

Semlor med livet som insats

Ingen har väl missat att det är fettisdagen idag?! Eftersom ingen av barnen gillar mandelmassa och jag ska hålla mig ifrån nötter nu så bestämde vi oss för att baka egna semlor med chokladgrädde och marsankräm. Jag tittade noga på förpackningarna med choklad jag hade hemma och hittade en som det inte stod att den kunde innehålla spår av nötter på. Bullarna stod i ugnen och jag hackade choklad, en smula hamnade i min mun. Efter några minuter kände jag hur jag blev bedövad i halsen, precis som i torsdags och när jag tittade i spegeln var de röda prickarna tillbaka.
Efter samtal med rådgivningen fick jag en tid till Vårdcentralen på en gång och där kunde prickarna bara konstateras och jag fick en påse allergimediciner med mig hem. Nu har jag i alla fall kortison hemma om jag skulle bli riktigt dålig.
Frågan är bara vad det är jag reagerar på?! Läkaren sa att man aldrig kan lita på att choklad inte har spår av nötter, särskilt inte mörk choklad. Tur ändå i oturen att mina reaktioner inte varit så allvarliga.

Väl hemma igen fortsatte semel-baket och så här såg det ut:



Vanlig grädde och marsankräm till mig:



Chokladgrädde och marsankräm till barnen:









Maja gräddnosar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar