fredag 5 februari 2010

Varför måste man alltid vara så perfekt?

Idag nrä vi var på restaurang med barnen sparkade dottern av sig ena skon. Lite senare skulle jag följa med henne på toaletten och glömde att hon bara hade en sko på sig. När jag såg hennes sneda skuttande vände jag genast tillbaka för att sätta på henne skon. Jag vände mig till henne och sa:

"Förlåt, jag glömde att du inte hade skor på båda fötterna"

Då svarar hon hur naturligt som helst:

"Ingen fara, jag kan hoppa på ett ben både dit och tillbaka".

För henne var det ingen stor grej att hoppa runt på ett ben, det var bara ett sätt att lösa problemet hon stod inför.

Jag vill bli mer så!

1 kommentar:

  1. Jag med! Efter att man släppt barnets visdom och sätt att lösa problem, kommer ett livslångt tränande att få tillbaka den förlorade kunskapen. Mindfulness kan vara en väg. Svaret finns ju ofta närmare än vi tror, om vi inte problematiserar ochn krånglar till det för mycket. Medvetenheten om det är en bra början!

    SvaraRadera