torsdag 18 februari 2010

Belönad trots slagsmål?

Idag har jag gjort något som jag fullständigt står för men som mycket väl kan betraktas som hemskt av andra.

Sonens lärare ringde och berättade att sonen varit i slagsmål med en av sina kompisar idag. Min son har aldrig varit en slagskämpe, under hans (snart) 13 år har det hänt 2-3 ggr att han har slagits med någon. Dessutom vet jag att han och hans kompisar är väldigt bra på att lösa konflikter dem emellan.
Jag lovade sonens lärare att prata med honom om det, men när hon ville att jag skulle prata med den andra pojkens föräldrar sa jag faktiskt nej i nuläget. Personligen anser jag att man måste låta killarna lösa sin konflikt själva först, och fungerar inte det går jag gärna in och hjälper dem med det.
För mig var inte det här en så stor grej eftersom sonen berättade att han var kompis med den andra killen innan de gick hem, därmed släppte jag fallet.
Idag ska vi köpa hämtmat och eftersom det var sonens tur att bestämma vad för mat lät jag honom bestämma, TROTS det som hände i skolan.

Ett bra förtroende och kommunikation tror jag mer på med äldre barn än att bara straffa och lägga sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar