måndag 13 oktober 2008

Hälsodag

Min första hälsosamma dag bestod i att baka småkakor med tjejerna och att inte servera grönsaker med middagen. Till mitt försvar så åt jag bara en kaka själv och proppade själva maten full av grönsaker.









Här kommer receptet, och ja ja, jag vet att man ska göra hjärtan och inte stjärnor, men jag hade ingen hjärtform:

Vackra Valentinhjärtor
14 styckna.

Kex:
3 dl vetemjöl
3 msk vaniljsåspulver
1 tsk bakpulver
50 g osaltat smör
50 g margarin
3 msk strösocker
1 ägg
1 msk mjölk eller mer, för att binda degen

Vaniljkräm:
1 msk vaniljsåspulver
C:a 1 dl florsocker
50 g rumsvarmt osaltat smör
1 tsk kokande vatten

Gör så här:
1. Värm ugnen till 180 grader

2. Lägg mjöl, vaniljsåspulvret och bakpulvret i matberedare och kör ihop. Lägg i smöret och margarinet, skuret i småbitar och impulskör tills du får en grynig massa. Häll i sockret, kör lite igen och vispa sedan upp ägget i en matsked mjölk. Häll det i beredaren medan motorn går och vänta tills degen formar sig till en klump. Det är inte säkert att du behöver all äggmjölk men det kan oxå vara så att du behöver ha i lite mer mjölk för att degen ska stabilisera sig.

3. Rulla degen till en boll, platta ut den på en stor djup tallrik, svep in den i plastfolie och låt den vila i kylen i 20 min. Kavla sedan ut degen på lätt mjölad bakskiva tills den är cirka 4 mm tjock.

4. Doppa ett hjärtformat pepparkaksmått i mjöl och ta ut kexen. Se till att få jämnt antal eftersom de ska läggas ihop två och två. Man brukar kunna få ut c:a 30 hjärtan av degen. flera om du kavlar den en gång till.

5. Stick sedan en rad hål längst kanterna på varje kex med en majskolvshållare eller ngt annat vasst föremål. Grädda på bakplåtspapper i 15 min och låt kexen svalna på galler.

6. Vaniljkrämen gör du genom att lägga pulvret och florsockret i matberedaren och impulsköra dem. Lägg i smöret och kör tills du får en jämn kräm. Allra sist blandar du ner det kokande vattnet.

7. Lägg sedan ungefår 1 tsk vaniljkräm på den oprickade sidan på hälften av kexen och bred försiktigt ut den innan du varligt makar över täck-kexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar