tisdag 20 november 2012

Att bota stress

Den sista veckan har jag inte mått 100 % bra, kanske för att jag varit ensam med barnen i 3 veckor nu. Stressen kryper inpå mig och jag oroar mig för att inte hinna med allt jag vill innan jul.
Igår var jag ute och sprang 5 km och det finns inget som botar stress så bra som att springa! Egentligen behöver min kropp 1-2 dagars vila efter ett löppass, men i morse kände jag i hela kroppen att jag behövde springa så jag chansade och stack ut på en runda på 4 km. Jag tog en risk att få ont och inte kunna springa på ett tag, men jag var medveten om risken och tyckte att det var värt det.
Efteråt tänkte jag att det kanske var dumt, men så tänkte jag på hur andra löser stress och det kan vara med alkohol, att gå i väggen eller andra osunda sätt. Att äta för mycket är också något som är vanligt bland folk som inte mår bra och är stressade.
Om jag då sticker ut och springer en gång för mycket och det enda negativa är värk i benen ett par dagar så tycker jag att jag har hittat ett bra sätt! En annan bra sak med att springa är att mitt sug för sötsaker och snacks minskar jättemycket. De dagar jag inte springer äter jag mycket mer onyttigt än de dagar jag motionerat.

Nöjd över att ha hittat ett så välfungerande och hälsosamt sätt att bota min stress!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar