tisdag 23 juni 2009

Att tvingas sätta ner foten

Idag tvingades jag utnyttja min ledarroll som mamma till ganska hög grad. Sonen har inte varit utanför dörren på hela sommarlovet (snart 2 veckor) och hävdar att "det inte finns något att göra" ute.
Konstigt att massor av barn här utanför hittar saker att göra!!!

Hur som helst som insåg jag att det inte skulle hjälpa att be honom stänga av datorn så jag tog den helt enkelt för honom. Jag drog också ur antennkabeln till hans tv (den sitter i mitt sovrum) och förklarade att det från och med nu är nya regler i huset. När han hade lugnat sig och accepterat detta gick jag halva vägen för att möta honom och erbjöd mig att låta honom spela efter kl 18, men innan kl 22 på vardagskvällar. Högst två timmar om dagen som vanligt, men är han ute mer än 2 timmar under dagen kan han få en bonus på 30 minuters speltid.

Nu återstår att se hur detta går, men just nu är han ute och träffar sina klasskompisar och imorgon ska de iväg och bada tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar