tisdag 1 januari 2013

Tips vid barnmigrän

Lillan ligger med årets första migränanfall, och det modell större/värre. Jag tänkte att jag kunde tipsa om lite saker som funkar för oss, jag är säker på att dessa kan komma till användning för någon.

En sak som händer vid migrän är att blodkärlen i huvudet sväller, det är därför många upplever att det lindrar att hålla något kallt mot pannan, kylan gör då att blodkärlen krymper ihop lite. Vad vi gör ibland är att vi lindar in lillan i ett täcke och går ut med henne när anfallet är som värst. Detta är en av de saker som lillan själv upplever lindrar bäst. Ibland kan jag tycka att detta "snabbar på" anfallet så att hon börjar kräkas fortare och sen blir bättre.
Det är ju också bra att vänta ute tills medicinerna börjat verka.

När det kommer till medicinering kommer jag inte att rekommendera något. Vi har fått jättebra hjälp av olika läkare med detta, men jag vågar inte föra detta vidare utan prata med era barnläkare om det!

Som lindring på pannan har jag sytt små vetekuddar som jag förvarar i plastpåsar i frysen. Dessa håller kyla bättre än kalla handdukar och är inte obehagliga som is i en handduk kan vara. Ha gärna flera redo för så fort de inte är riktigt kalla vill man byta.

Hoppas att tipsen kan föras vidare till de som behöver!

Här är en bild på en sådan liten vetekudde som jag har sytt:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar