onsdag 16 januari 2013

Frukt och grönt

Jag får ofta frågan hur jag fått mina barn att äta så mycket frukt och grönt, och om sanningen ska fram har jag inte gjort något alls. Här hade det varit kul att dra en historia om hur jag medvetet lett in dem på den banan, men det är faktiskt så att alla tre har älskat frukt och grönsaker från födseln.
Min motfråga är hur det kommer sig att så många barn INTE äter grönt?! En tanke jag har är hur man presenterar det för dem.
Så här ser vårt fruktfat ut just nu:


Själv blir jag sugen på frukt varje gång jag tittar på det, och de barn som varit här nyligen har samtliga frågat om de får smaka.
En annan sak är fruktsallad. De flesta barn tycker att det är lite festligt med fruktsallad och äter gladeligen flera portioner. Till och med min tonåringen vräker i sig av det, trots att han är inne i en period då han är livrädd för att få i sig något nyttigt (tur att han älskar mat för mycket för att peta ut någon grönsak).

Sedan är det ju så att man inte alltid måste gnaga på äpplen så fort man snackar frukt, idag tex behövde jag hålla blodsockret uppe när jag pluggade och då mumsade jag på blåbär...


...och granatäpple. 


Otroligt nyttigt, och minst lika gott som det är nyttigt. Som sagt, jag vet inte varför mina barn äter så mycket grönt, men det här var en liten tanke om det.

1 kommentar:

  1. Så himla roligt! Gjorde just ett inlägg om hur ljuset börjar komma tillbaka. Valde mellan det och att skriva om hur härligt det är med frukter och bär, mest för att jag själv just nu sitter och äter blåbär och morot till min frukost. Och så går jag in här och ser att du har skrivit om det!

    Ser ut som att du hade en mysig pluggstund. Och så vårfin din sida är nu! Ska nog snart sopa ut vintern på min med :-)

    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera