lördag 19 januari 2013

Mexikanskt

Ikväll blev det mexikanskt tema hemma hos oss. Jag lagade en bönröra med rotfrukter och kakao, guacamole, räkceviche, chipotlerostad majs, marinerad ost och annat smarrigt. Barnen älskade det och jag instämmer helt med dem!
Vi kom överens om att vi varje lördag ska ha ett tema till middagen, typ japanskt, thailändskt, plockmat, skaldjur osv. Undra vad det blir för gott nästa helg?!

Bilderna blev inte så bra, och jag vet att vi fortfarande använder tabletterna från jul, de SKA bytas ut snart!

Marinerad ost. räkceviche och guacamole: 


Bönröran:


Fyllde ut med lite sådant som tjejerna gillar som salami och ost som inte var marinerad. De fick vanlig rastad majs också, och den chipotlerostade majsen fick jag visst inte med på bild.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att göra teman! Nyfiken: vad är räkceviche?

    SvaraRadera
  2. En ceviche är en rätt med fisk eller skaldjur som man marinerar i lime och koriander. Använder man fisk ska den vara rå, och alltså ätas rå. Jättegott! Finns massor av varianter på detta, men i den här hade jag chili, lime, apelsin, rödlök, avokado, räkor, urkärnad tomat, färsk koriander och lite salt.

    SvaraRadera
  3. Spännande! Äter dina barn detta? De verkar vara allätare.

    SvaraRadera
  4. De äter det mesta. Den yngsta äter helst fisk och grönsaker, äldsta dottern äter det mesta och den älsta äter ALLT och mycket! Lillan är ju lite av en matvägrare, men då äter hon liksom bara väldigt lite, fortfarande många olika saker. Helst ska det ha mycket smak för henne, typ senap, vitlök, starka ostar osv.

    SvaraRadera