onsdag 9 december 2009

Lillans smarthet

Jag läste nyss i en annan blogg om ett barns klokhet och kom att tänka på en sak som lillan sagt några gånger.
Allt som inte är bra relaterar hon till att bebisar gör. "Bebisar bajsar på golvet", "bebisar lyssnar inte", "bebisar drar i katten" osv.
En dag när vi sitter och äter berättar hon just om allt som inte bebisar klarar av att göra och hur duktig på allt hon är. När jag ber henne duka av efter sig när vi ätit färdigt får jag detta svar:

"Neej, det går inte för jag har bebisarmar" (knäböjer och vevar slappt med armarna från sida till sida, detta med en djupt rynkad panna)

Troligtvis blev jag så full i skratt att jag tog hennes tallrik för sedan fick jag höra att hon hade kört med samma kupp mot Momo när hon var barnvakt.

När vi ändå pratar om barn så la jag till ett av dotterns ord i min vokabulär idag: "gottigaste".

2 kommentarer:

  1. Fniss, de är allt bra på att komma på varför och varför inte - personliga lösningar! ;o)
    Tacl själv för igår! Gott att ses en stund!! :-D
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är mitt barnbarn det! Och visst kör hon det med mig, så ofta hon kan. De vet, alla tre, precis vilka tangenter de ska spela på när det gäller mig. Älskar dem så det gör ont - fast oftast så gör det gott!

    SvaraRadera