torsdag 26 februari 2009

Dialekt

Det här med dialekt fascinerar mig. Kanske för att jag inte är född på orten där jag bor och inte fick dialekten med mig med bröstmjölken.

Det värsta jag vet är när man ändrar grammatiken i dialekten, det bara låter såååå fel. Igår hörde jag en man som sa (med grov dialekt) "Det låt fint" om något som någon sa. På just den dialekten är det korrekt att säga så vilket jag inte kan förstå.

Igår såg jag också en bekant skriva på dialekt, det är också illa. Vet man då inte om ordet är ett riktigt ord eller väljer man att hålla sig till sina ord man är bekväm med även i skrift?

Naturligtvis beror allt på var man väljer att säga/skriva ord på dialekt, i en blogg är väl allt tillåtet, men för övrigt ska man nog hålla sig till korrekt svenska.

1 kommentar:

  1. Här kommer jag försöka låta bli att kommentera.. (gick ju bra ;-) ) Jag lyckats säkert slänga mig med dialekt ibland, särskilt när jag pratar med någon hemma från dalen. Då är det nästan omöjligt att låta bli! Sen kan jag nog säkert skicka iväg något sms till lillebror på dialekt också... ;-)

    SvaraRadera