söndag 26 februari 2012

Det har kommit till min kännedom...

...att det finns folk som tror att min son inte FICK följa med oss på den här resan. Det gör mig både ledsen och arg!!! Det finns inget jag hellre vill än att ha min familj samlad på semestern.

När vi började planera den här resan var det Mexiko vi var inne på att åka till. Min son gjorde klart direkt att han inte ville följa med, han gillar inte långresor och han ogillar ännu mer att inte ha sitt "space" på samma sätt som hemma.
Jag pratade med min man om detta och eftersom vi visste att sonen velat åka till Dubai erbjöd vi oss att ändra resan och resa dit istället om han bara ville följa med. Han ville ändå inte.

Jag är stolt över att han vågar säga ifrån när han känner att situationen inte skulle vara bra för honom, och jag är glad över att han får mer egentid med sin mormor. De stod varandra så himla nära när han var liten så jag tror att de båda har saknat att få tid tillsammans.

För de som inte reser mycket förefaller det kanske osannolikt att man frivilligt skulle avstå en resa, men när man reser mycket blir det en del av vardagen. De senaste 12 månaderna har min son varit med oss till både Teneriffa och London så hans behov av att resa var nu fyllt.

Nu lämnade jag ut min son lite för mycket, men jag kände att jag var tvungen att försvara mig mot sådana här hemska anklageler.
Min son och jag står varandra väldigt nära och avstånd ändrar inte på det!

8 kommentarer:

  1. Ja.. folk ska då fan bry sej om allt.

    SvaraRadera
  2. Nämen, käre tid! Det känns näst intill löjligt att du ska behöva förklara dig!! Om jag minns rätt är sonen tonåring eller iaf bra mkt äldre än tjejerna. Självklart har han en egen vilja, andra behov och önskemål. I de äldre åldrarna är även kompisarna och skolan viktigare på ett annat sätt för ungdomarna än familjeresor.

    Huvudsaken är ju att situationen blev bra för alla i er familj och att alla är nöjda :o).

    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  3. Vi har det toppenbra här hemma! Jag får pyssla om honom och han får mer utrymme och tid att berätta om sig, sina funderingar och sånt han vill dela med sig av till mig. Samtalen är på ett nytt mer vuxet sätt, med all den erfarenhet vi har tillsammans. Dessutom skrattar vi mycket!!! Jag är SÅ tacksam över de här dagarna, och jag vet att han också är glad att vi fått den här tiden. Kram till er alla och njut av dagarna som är kvar!

    SvaraRadera
  4. Glömde säga en sak: Det är just för att ni har en så nära och ärlig relation, så vågar han uttrycka sina åsikteroch säga att han inte vill följa med. Han vet att han inte sårar dig, utan har modet att vara ärlig. Geografiska avstånd betyder inget i sammanhanget och jag tror att han tycker det är lite mysigt att få sakna dig också, vilket jag vet att han kommer att göra förr eller senare!

    SvaraRadera
  5. Jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska kommentera det här.
    Som vän till dig och med vad jag tror, ganska god kännedom om din familj,vill jag självklart bara bekräfta det alla de andra skriver. För de allra flesta, och i synnerlighet de som känner dig, är det självklart att du behandlar alla dina barn rättvist och tar beslut utifrån deras bästa. Jag känner nog ärligt talat ingen annan som satt sig själv så i andra hand och offrat så mycket av sin egen tid för sina barn. Med det vill jag naturligtvis inte säga att andra är dåliga föräldrar, jag menar bara att du utan att klaga, medvetet valt att sätta dig själv åt sidan, i stort sett på heltid för att dina barn, och då menar jag alla tre, ska få det allra, allra bästa du kan ge dem.Det är unikt.
    Det är så fruktansvärt tråkigt att något sådant här ska få dyka upp och grusa, om det så bara är en dag, värdefull tid på er så välförtjänta semester! Jag hoppas du kan släppa detta snabbt. Människor med synpunkter kommer vi aldrig ifrån och vi får gör vårt bästa med att komma ihåg att inte alla klarar av att reflektera över sina tankar innan de "vädrar" dessa med andra.

    Ha det nu fantastiskt!
    Jag är grön av avund men absolut inte missunsam!

    Kram!!

    SvaraRadera
  6. In their faces, säger jag! Underbart att han de facto säger som det är, och framför allt att han _får_ fatta beslutet själv. Förmodar att långt ifrån alla i hans ålder tillges det förtroendet.
    Ack om folk bara ville orka att sköta sitt ist. för att sköta andras med!

    (Btw blev jag alldeles rörd nu över din mammas ord om hur de har det ihop!)

    SvaraRadera
  7. Vilken fin respons jag fått, det uppskattar jag! Stort tack för alla fina ord! ♥

    SvaraRadera