onsdag 5 september 2012

Hjärt-check

Min pappa fick sin första hjärtinfarkt när han var 38 år gammal, samma år gjorde han en by-pass. Vid 44 års ålder gick han bort i ett hjärtstillestånd.
Att drabbas så hårt i så låg ålder finns inte ens med i statistiken, så ovanligt är det.
Detta är ingen bra statistik att ha för sin egen hälsa, hjärt- och kärlsjukdomar är ju ärftliga.
Min nya husläkare vill att jag nu ska gå på regelbundna kontroller varje år, och det känns ju bra.
Idag tog hon mitt blodtryck, gjorde EKG och kollade blodfetter. Blodtrycket var bra, de andra resultaten får jag i posten.

Läkaren visade mig ett diagram för sannolikheten för hjärt- och kärlsjukdomar baserat på om man var rökare eller inte, hur högt blodtryck man har, blodfetter samt ålder. Jag känner mig rätt lugn efter att ha sett det och vet nu hur mycket jag själv kan påverka mitt hjärta.
Jag slutade ju röka för snart 8 år sedan och har inte tagit ett bloss sedan dess, jag dricker inte särskilt mycket och försöker att äta bra och motionera. Mina odds ser faktiskt bra ut trots att jag har det ärftligt.

1 kommentar:

  1. Håller tummarna för fina resultat. Snyggt jobbat att hålla dig så hälsosam, förstår att det känns extra viktigt för dig då du förlorade en älskad förälder som ung.

    SvaraRadera