torsdag 23 september 2010

Ännu tröttare

Imorgon kommer maken hem efter 3 veckor. Det känner min kropp och nu ger den upp kampen. Jag hade inget tålamod för barnens tjafs idag och ingen klar bild över vad barnen ska göra i helgen. Jag åker på spa på lördag, så fort maken kommer hem, sedan får han klura ut resten.

Jag måste säga att jag är trött på dem som tror att jag lever lyxliv. Min man tjänar bra, det gör han, bara för att han är bra och hängiven det han gör. Dessvärre skulle han aldrig kunna tjäna ett enda öre på sitt jobb om han inte hade en fru som godtog hans schema och ansåg det värt allt slit under de jobbiga perioderna.
Under åren har jag stött på nästan enbart negativ feed-back på hur vi lever vårt liv. Antingen tycker folk att det är gräsligt att maken lämnar över så mycket ansvar på mig under veckorna, eller så anser folk att jag är en hemsk person som inte jobbar men roffar åt mig så mycket av pengarna.
Hur mycket min man tjänar vet bara jag och min man, efter varje år. För varje övertidsjobb han blir erbjuden tar vi gemensamt beslutet om det är värt det. I vårt förhållande är allt en fråga om "oss".

Min man lämnade sitt dåvarande hemland för att bo med mig, för det kommer jag alltid att känna mig tacksam. Men även där fanns beslut som togs av anledningar ingen annan behöver känna till. Allt är inte svart och vitt, för er som undrar och har åsikter.

Jag har kämpat mycket och länge här hemma, och jag har varit tacksam de flesta av de stunder jag har haft äran att vara hemma med mina barn. Jag är dock inte mer än människa, och detta har jag fått känna av mer och mer de sista åren.
Oavsett ens ekonomiska situation kan saker slita på en något så vansinnigt mer än man väntat sig. Jag har tex varit uppe med dottern i stort sett varje natt i snart 5 år. Jag har gått igenom utredningar där läkare tror att mitt barn har hjärntumör och efter det tvingats uppsöka akutvård för de andra barnen med samma misstanke.
Jag har tvingats backa och inse att jag inte klarar allt jag hoppades på (skriver detta samtidigt som jag gråter) och tvingats möta mina misslyckanden ansikte mot ansikte.

Min man har haft dåligt samvete över detta, han har ju fått sitt drömjobb! Han lever det liv han drömde om, men i hans dröm fanns ingen sliten fru som grät av trötthet när han kom hem.
Min man förstår mig och vill mitt bästa, men vad finns det att göra i vår situation? Hans drömjobb ger mig möjligheten att vara mer nära våra barn och finnas här som mer än 2 vanliga föräldrar. Hur kan jag begära mer än det? Min mans lycka är ju en annan del av situationen, han har ju levt lämnat så mycket bakom sig, hur skulle jag kunna begära mer?

Missförstå mig inte, jag har ett bra liv, men allt är inte det man ser utifrån.

5 kommentarer:

  1. ibland får man nog. uppgivenhet är nog en nödvändig ventil när/om saker runt omkring hopat sig under en längre period. hellre tårar och nån form av känsloreaktion än att man biter ihop tills man får hjärtinfarkt eller nåt. många gånger är andra människor ett stöd när man har det jobbigt, men ibland önskar man dem hellre åt pipsvängen ;) folk kan säga så ogenomtänkta saker!! och ofta i situationer då man själv inte orkar bita tillbaka, eller hur?

    stå på dig hur som helst. er familjs livsval är er familjs livsval. (sen finns det ju inget som säger att man inte kan ändra på saker och ting, om ens nuvarande sits inte känns bra i längden). kanske känner man sig mer låst än vad man egentligen är?

    kram!

    SvaraRadera
  2. Älskade lilla gumman <3 Jag känner verkligen med dig och blir samtidigt så oerhört förbannad över att det ALLTID ALLTID måste finnas människor som lever för att dömma andra, oavsett om det handlar om avundsjuka, illvilja eller ren okunnskap så kan jag bara säga att jag har NOLL tolerans för sån skit (Förlåt-men blir så förbannad!!)
    Jag tycker att du är en underbar människa och dina barn är helt underbara. Är också övertygad om att din man är en omtänksam och underbar människa eftersom du valt honom ;)
    Skickar oändligt många styrkekramar till dig hjärtat!!!!
    Kramiiizar från Maja

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni mår bra!!

    Vad andra tycker och tänker ska man nog mest försöka att inte låtsas om.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer! Känns skönt att lätta på ventilen lite ibland, nu har jag laddat om batterierna. :-)

    SvaraRadera
  5. Shit! Just nu önskar jag att jag vore bättre på att läsa bloggar, eller ännu hellre ringa mina vänner! jag hoppas du vet att jag tycker att du är en fantastisk människa, men det är helt klart värt att nämna igen ;o).
    Den svenska avundsjukan... Den visar sig både här och där och är aldrig speciellt realistisk. Jag kan känna igen mig själv i resonemanget, när jag var typ 16... Man väljer att se fördelar hos människor och endast fördelarna, samt bli grymt avundsjuk. En del växer som människor, andra stannar kvar i det utvecklingsstadiet - tyvärr! I dag ser jag er som en familj som jobbar otroligt hårt för det ni får, det är välförtjänta semestrar, bad och annat som säkert kan sticka folk i ögonen. Jag vet att inget är gratis, för någon!

    Jag hoppas att du känner att jag finns här för dig och de dina!

    Kram!!

    SvaraRadera