lördag 27 december 2008

Lite om våra nätter

Jag ska försöka förklara lite närmare varför det här med nattsömnen är så känsligt ämne hos oss.

Min stora tjej drabbades av en gastroesofageal refluxsjukdom när hon var nyföding. Detta innebar att så fort hon låg ner fick hon sura uppstötningar vilket frätte i halsen på henne. Enda sättet att somna om var att ammas eftersom bröstmjölken är läkande. Hon vaknade var 30:e minut nätterna igenom och varje gång hon vaknade skrek hon och vred sig av obehag/smärta.
När hon var 8 månader fick vi äntligen hjälp och en medicin som helt tog bort symptomen,detta eftersom sjukdomen hade gått så långt att hon drog ner magsyra i lungorna varje natt och hostade mycket. Tyvärr hade hon redan drabbats av en sömnstörning. Hon var van att vakna otröstlig och behövde hjälp att somna om. Lite bättre blev det med tiden, men en del av sömnstörningen är fortfarande kvar.
En bra natt vaknar hon kanske 1 eller 2 gånger. En dålig natt kan det bli 10 uppvak och hon behöver hjälp att somna om varje gång. Naturligtvis ammar jag henne inte längre, men man måste stoppa om henne och prata lite med henne för att få henne att somna om.

Lillan sover som en stock på nätterna, men vaknar alltid kl 5 arg som ett bi och vill ha en flaska välling på 5 sekunder. Efter det sover hon ett par timmar till.

Tjejerna klarar av att sova sig igenom den andres gnäll, men skrik klarar de inte utan vaknar och vrålar som besatta. Man är alltså väldigt angelägen om att få dem att somna om så fort som möjligt så att de inte väcker varandra.
När jag är ensam med barnen är jag alltid rädd att båda ska vakna samtidigt och bli hysteriska när de hör den andra skrika. Detta har hänt några gånger och det tar lååååång tid att få den att somna om efter det.

En öroninflammation, hosta eller bara feber kan alltså ställa till det ordentligt sömnmässigt hos oss. 2-11 uppvak kan förvandlas till det dubbla och då kan ni ju räkna ut hur man känner sig på morgonen och man har varit uppe med barn över 20 ggr natt efter natt.

Stora tjejen har fått sin första dos penicillin nu ikväll men lillan verkade ha lite feber när jag la henne i kväll.
Håll tummarna för att jag får sova lite i natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar