tisdag 28 augusti 2012

Många barn är bra på flera sätt

Visst är det mycket jobb med barn, och särskilt flera barn, men det är också rent praktiskt ibland.

Sonen städar (så klart) sitt rum själv, byter sängkläder själv osv. Han har också ett eget badrum som han noga städar en gång i veckan. För att få sin veckopeng ska han också tömma diskmaskinen och vika tvätt varje vecka, och några gånger i månaden ska han laga mat till hela familjen.
Sedan jag har börjat springa har jag insett att det blir lite svårt när maken åker, men då har sonen passat tjejerna och fått en liten peng av mig. Han sparar till något mycket dyrt och eftersom han sparat så ihärdigt hela sommaren vill jag gärna hjälpa honom att nå sitt mål.

Dottern och lillan har också börjat få veckopeng (även om lillan envisas med att kalla det "lyckopeng") mot en liten insats här hemma. Dottern dukar bordet varje kväll till middagen och lillan dukar av det hon kan som inte är  för varmt/tungt/stort.

"Många bäckar små" säger man, och det stämmer. Igår när jag var trött som aldrig förr var det rätt skönt att någon annan dukade bordet och plockade ur diskmaskinen, och idag när jag var rastlös var det bra att kunna sticka ut och springa en sväng.

Ni ser, det är inte bara jobb med barn som en del tycks tro!

2 kommentarer:

  1. Funderade lite på det där. Du har alltid involverat barnen i hemsysslor på ett lekfullt sätt och gjort dem delaktiga i vad som sker i ett hem. Dessutom har du lärt dem att allt inte flyger in som stekta sparvar i munnen, utan man måste förtjäna en del av "lyckopengen". Det är en fin gåva att ge sina barn. En stolthet att man kan själv, att man gjort sig förtjänt av det man längtat efter och köpt för egna pengar. En fin förberedelse för vuxenlivet, men ännu mer en känsla av att ni er familj är ett team som hjälps åt! Dina barn kommer aldrig figurera i Tv i Ung & Bortskämd!Du gör mig så stolt!Bra jobbat...igen!

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid sett det som att det är viktigt att känna sig viktig i en familj. Om man har en uppgift är man extra viktig och gör ett viktigt jobb. Dessutom förbereder det en för vuxenlivet på ett bra sätt.

    SvaraRadera