tisdag 8 november 2011

Savant

Ja det vore en oerhörd överdrift att jämföra med det jag var med om idag, men dagens händelse fick mig ändå att tänka på savanter.

Jag var på Föräldrastödsenheten för att tillsammans med en behandlare titta på filmen från när jag och lillan spelade spel och pusslade där sist. Det första behandlaren frågade mig var om jag trodde att lillan kunde memorera alla pusselbitarna innan vi ens hade börjat lägga dem. Jag skrattade till lite och svarade så klart "nej". Tänk vad fel jag hade. Det var helt otroligt att se och jag är fortfarande lite chockad över det jag såg på filmen, men jag ska försöka förklara.

Lillan hällde ut alla pusselbitarna på bordet, jag uppskattar att de var 40-50 st. Sedan delade hon dem lika mellan oss, dvs en till henne, en till mig osv. När det var gjort la hon ut en bit som en start, sedan satte hon sig med ryggen mot mig och studerade omslaget på kartongen medans jag funderade på vilken pusselbit jag skulle lägga. Jag hittade ingen bit som kunde passa så jag berättade detta för lillan och bad henne lägga en till bit. Då säger lillan: "Du har visst en bit som passar", SEDAN vänder hon sig om, tar direkt biten från min hög och lägger den på rätt plats.
På samma sätt fortsatte pusslandet tills vi var färdiga.

Jag fattar inte hur det går till! Hur kan man memorera 40-50 pusselbitar på några sekunder och sedan lösa pusslet i huvudet??? Ska det ens gå att göra??
Enligt behandlaren så är det antagligen därför som lillan ofta blir så trött och får ont i huvudet och vem skulle inte få det om hjärnan gick på högvarv på det viset?!

Häftigt och coolt var det, men jäkligt skumt måste jag säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar