måndag 23 januari 2012

Vad är hunger?

Lillan har sedan födseln haft annorlunda hungerskänslor än oss andra. Hon äter liksom bara på sug, inte så mycket på hunger. Om vi ska äta och hon inte känner sig sugen på det som står på bordet så äter hon inte, och hon ber inte om något annat heller.

En pappa på dagis arbetar med ungdomar som har liknande problematik som lillan och flera av dem upplever också hunger annorlunda. Han hade frågat en pojk som ständigt åt något om han verkligen alltid var hungrig. "Vad är hunger?" hade pojken frågat.
Intressant fråga, upplever vi sådana känslor på samma sätt?!

Lillan äter just nu väldigt ensidigt, mest potatis/ris/pasta/grönsaker. Då och då stoppar jag i henne protein som jag vet att hon gillar, tex fisk eller ägg.
Idag åt barnen våfflor till middag och det var tydligen lillan väldigt sugen på för hon åt mest av barnen, till och mer än tonåringen här hemma!
Ibland kan det gå dagar utan att hon egentligen äter alls, men vi vet att hon återkommer till måltider som den ikväll så vi oroar oss inte så mycket.

Dock kan jag inte låta bli att undra hur hon upplever hunger, om hon alls upplever det. Själv känner jag mig konstant hungrig och skulle kunna äta dygnet runt så kanske är det min upplevelse av hunger som är udda och inte lillans?!

3 kommentarer:

  1. Ytterligt ett bevis på att det är viktigt att vara med och notera hennes egen art, hur hon är och hur hon fungerar och lära för att kunna hjälpa henne på bästa sätt! Duktiga mamma som ser henne och hennes behov, så bra!

    SvaraRadera
  2. Vill tipsa om proteinpulver vi använder från Helhetshälsa! Zander äter ju ganska dåligt han också, mest ris och majs på dagis, och även väldigt ensidigt hemma. Pulvret är helt smakfritt och jag blandar det i pannkakor, smoothies och där jag kan få in det utan att det syns :) Tror det kostar runt 250 kr på bodystore.com. Ett litet onsdags-tips från mig :)

    SvaraRadera
  3. Stort tack, det ska vi absolut kolla upp! Så himla bra att få sådana här tips!

    SvaraRadera