söndag 17 april 2011

Hemska saker man tvingas göra som förälder

Som förälder tvingas man ibland göra saker som är bra för ens barn, men som är ganska svåra att motivera för ett mindre barn.
En del har hemsk ångest inför att gå iväg och vaccinera sina barn, eller ta blodprov på dem, jag tillhör inte en av dem. Jag har aldrig gjort någon grej av detta och mina barn har heller inte gråtit eller blivit hysteriska i samband med spruttagning.
Nej, nu kanske jag ljuger en smula här. När min son var nyfödd och vägde 1600 g var det svårt för dem att ta blodprover genom handen, det bästa var helt enkelt att ta från de ytliga kärlen på huvudet. Det här såg helt enkelt för hemskt ut för en nyförlöst mamma så jag valde att lämna rummet när de gjorde detta även om jag visste att det var mycket mindre smärtsamt för honom än andra metoder.

En annan sak jag har svårt för är när man ljuger för barn om allvarliga saker. "Nej, sprutan kommer inte att kännas alls" Varför då liksom?! Jag vill inte förstöra mina barns förtroende för mig. Jag säger att det kommer att sticka till, sedan spänna lite och så är det över. Barns rädsla för tex att ta sprutor kanske kommer av att vuxna inte är ärliga runt det?!
När min son för några år sedan skar av en ven i handen var de tvungna att sätta en bedövningsspruta mitt i såret innan de kunde öppna såret och sy ihop venen. Han frågade mig (mycket rädd) om det skulle göra ont och jag sa ärligt att jag trodde att det skulle göra ont snabbt men sedan gå över och då skulle han slippa smärtan. Precis så blev det och han var så otroligt duktig.

Idag måste jag berätta för lillan att hon inte bara måste avstå choklad som hon älskar utan också jordgubbar. Jag kommer inte att linda in det utan förklara att det verkar som om jordgubbar ger henne huvudvärk och att vi därför kommer att åka och plocka hallon i sommar, som också är supersmarrigt! Hon avstår ju frivilligt choklad eftersom hon är så livrädd för att få migrän igen, jag tror att hon kommer att ta det här med jordgubbar bra också, men aj vad det gör ont i mammahjärtat att ta saker ifrån sitt barn som man vet att de älskar.

Om jag hade fått välja hade vi åkt och tagit sprutor varje månad, det är ingen av oss rädd för, nu måste jag bit för bit plocka bort saker som lillan älskar för att hjälpa henne hitta svaret på hennes huvudvärk.
Det här är 100 ggr värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar