fredag 27 november 2009

Julmys

Som alltid på fredagen innan första advent så har det varit julstök i massor här hemma. Så härligt att få julpynta i vårt eget hus för första gången!
Jag kan inte säga att jag än är 100% nöjd med var jag ställt allt julpynt men jag har ju hela december på mig att flytta runt det.

Julkrubban är viktig för mig att ställa fram varje år och i år ställde tjejerna massor av frågor om Jesus. Maken kommer från en familj som är så mycket mer religiösa än min att jag börjar fnissa bara vid jämförelsen så jag överlät till honom att berätta. Innan det hade jag gjort ett tafatt försök som lät något i den här stilen:

"Bebisen Jesus föddes på julafton, därför firar vi jul. Sedan var han inte bebis mer och blev snällare än alla andra vilket gjorde dem avundsjuka. De hängde honom till och med på ett kors så att han dog. Därför firar vi alltså jul."

Jag insåg där att någon med bättre kunskaper borde dra historien och maken har ju fått den berättad för sig ett X antal gånger så han borde ju kunna rapa upp den i sömnen.
Själv fick jag minsann inga religiösa julsagor som barn, men jag fick gå i 1 maj-tåg och demonstrera, och även känna på hur det känns när vanten börjar brinna av en fackla. Sak samma tänker jag, martyrdöd och smärtan som krävs för att ändra på saker i samhället.

Hur som helst så har ju detta låga intresse för att utöva religion hållt i sig hos mig som vuxen, men sedan förra året har vi tagit som tradition att gå till kyrkan på julafton, jättemysigt.

Nu blir det film ochb smågodis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar