fredag 21 augusti 2009

Är jag för hård?

Förra veckan bröt min son två löften till mig som båda handlade om tider.

Det första var att han ville stanna uppe till kl 00 istället för kl 23 och lovade då att gå upp tidigt, redan kl 9 nästa dag.
Kl 9.45 ringer jag hem och naturligtvis så sover han. Jag blir besviken och arg och säger åt honom att gå upp.
Kl 10.45 kommer jag hem och han sover fortfarande!! Då blev jag riktigt arg och sa åt honom att gå upp och visa lite ansvar, han vägrar. Kl 11.15 går han mycket motvilligt upp.

Nästa löfte var förra helgen. Jag bad honom stänga av datorn kl 23, han bad om 00. Jag frågade när han tänkte stänga av tvn och han sa senast kl 01. Jag påpekade att han nu måste hålla vad han lovat med tanke på vad som hände sist.
Kl 3.30 vaknar jag och går på toaletten, då ser han fortfarande på tv!!!

Som "konsekvens" av detta stänger jag av bredbandroutern och drar ur antennkabeln innan jag går och lägger mig den här helgen, oavsett när det blir. Sköter han sig från och med nu ger jag honom en ny chans nästa helg att se på tv efter att jag har gått och lagt mig.

Sonen tycker att jag är för hård, jag tycker att jag hade kunnat vara ännu hårdare!

Vad tycker ni?

7 kommentarer:

  1. Nu har ju inte jag några tonårsbarn men jag är oftast för "snäll" mot mina små, det tjänar ingen på. Tycker att de bör lära sig att det de gör får konsekvenser. Absolut inte för hårt!

    SvaraRadera
  2. Jag håller på dig!! Det är inte roligt, men man måste ju också visa att man står för det man säger och att de måste förtjäna förtroendet.

    SvaraRadera
  3. Jag som inte ens har några barn kanske inte ska yttra mej, men jag tycker iaf inte det.
    Hur ska man lära sej om man inte får gränser
    & att det får konsekvenser.
    Nä jag tycker du verkar vara en väldigt bra mamma måste jag säga.
    Kram, kram Jessica G

    SvaraRadera
  4. Håll på det, du gör helt rätt! Du om nån vet väl hur bra och viktigt det är med ett konsekvent förhållningssätt i uppfostran? Jag var ju den "jobbigaste mamman i klassen" när du var liten. Se vilken bra person det blev av dig!*mamma-slår-sig-för-bröstet"* Vi har ju också erfarenhet av vad inkonsekvens och släpphänthet för med sig...

    SvaraRadera
  5. Du gjorde helt rätt. Jag hade antagligen inte gått med på nån förhandling om tider öht utan bara bestämt att är det 23 så är det 23. Ett avsteg blir gärna fler.. Naturligtvis tycker sonen att du är för sträng - det hör liksom till att tycka det om sina föräldrar :P

    SvaraRadera
  6. Du gjorde helt rätt :-) hade gjort likadant

    SvaraRadera
  7. Trevligt att alla här verkar tycka som mig! :-)
    Ja, inte sonen då.... ;-)

    SvaraRadera