tisdag 18 november 2008

Pepparkaks-cheesecake

För några dagar sedan gjorde jag en pepparkaks-cheesecake som vi glömde att vi hade i frysen, idag åkte den fram:



Botten:

100 g smör
30 pepparkakor

Smält smöret och krossa pepparkakorna. Tryck ut massan i en springform och låt stå i kylen för att stelna lite.

Cheesecake:

4 ägg
2 dl socker
3 dl vispgrädde
100g philadelphiaost

Vispa grädden i en skål. Separera äggen och vispa vitorna till hårt skum. Vispa ihop ägggulorna med sockret och osten. Vänd försiktigt ihop grädden, äggulorna och äggvitorna i en skål, häll i formen med pepparkaksmassan och strö över krossade pepparkakor. Ställ genast i frysen och frys kakan minst 6 timmar innan den ska serveras. Ta ut den ca 20 min innan servering.

3 kommentarer:

  1. Du är makalös, min fantastiska dotter! Hur hinner du? Kan jag bestäla en sån till 17 december? Min tur att ha med fika på jobbet...:-( Jag är ju mer för att baka matbröd, stora degar utan finess!

    SvaraRadera
  2. Hur vore det om man hade i saffran i själva cheesecake-smeten tro?
    Mmmmm....

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket recept, det måste jag prova!

    SvaraRadera