onsdag 15 maj 2013

Lillans matvanor

När lillan föddes bestämde jag direkt att jag skulle börja med smakportioner när hon var 4 månader eftersom allt med maten varit så krångligt med dottern. Mellan hon var 4 till 8 månader spottade hon ut allt jag la på en sked och stoppade i munnen på henne. Välling och gröt vägrade hon också. Ett tag trodde jag att jag skulle få amma henne tills hon tog studenten! En dag när hon fyllt 8 månader tröttnade jag och ställde en tallrik med tacos framför henne, och tro det eller ej, men ungen åt! Efter det fick hon äta själv, med händerna. Det var ju enda sättet att få henne att äta, skedar fick hon kväljningar av.

Hon har fortfarande lustiga matvanor, och kommer kanske alltid ha. Tex så gillar hon att äta äggskal! Och så föredrar hon saker som smakar mycket framför smaklös mat.

Till middag ikväll åt hon rostad smörgås med tonfiskröra och ruccolakräm. Låter inte så delikat i mina öron, men hon hävdade bestämt att det var gott.

1 kommentar:

  1. Ska ladda med rucola, pinjenötter, citron och parmesan till veckan så att den lilla gourmeten har här hemma till veckan! <3

    SvaraRadera