lördag 9 juni 2012

Effektiv sjukdag

Nu är även sonen förkyld så två av tre barn är riktigt dåliga. Lillan svansar på som vanligt och jag hoppas att hon slipper det de andra verkar ha.

När jag insåg att det skulle bli en lugn hemmadag bestämde jag mig för att passa på att utnyttja tiden genom att provabaka lite. Det blev två efterrätter jag varit sugen på:

Plättar med karmelliserade äpplen med kanel, grädde och kolasås:


Limemarinerade jordgubbar på chokladdoppade tostaditos:


Även de två barnen som var sjuka och inte kände någon aptit åt massor så jag måste nog rekommendera båda! Ska lägga in recepten i min andra blogg.

På kvällen gjorde vi hemmagjord sushi och även den blev mycket lyckad.


Det blev hela 60 bitar i olika utförande samt misosoppa till alla. Jag gladde mig så åt att vi skulle ha sushi till lunch imorgon också, men tro det eller ej, det ligger ett par rätt ensama bitar kvar i kylen, det är allt! För att vara sjuka och utan aptit måste jag säga att de barnen kan äta!!!

Jag har också hunnit rensa ogräs här på tomten. Nu tänker ni er typ en hink full, men jag har skogstomt och den där förbannade ormbunken tar ett tag att rensa kan jag lova er! Den blir ju ca 1,5 meter hög och växer så snabbt att man säkert kan se det med blotta ögat!


Så istället för "typ en hink ogräs" blev det väl 10 fulla famnar med denna hemska växt upp till komposten. Jag hittade också en stor brännässla intill en bärbuske, så jag laddade med dubbla handskar jag tog bort den. Man vill ju inte att barnen ska bränna sig när de plockar bär! När jag ryckte upp den snärtade jag mig själv med den i ansiktet och satte mig chockat ner och inväntade smärtan....som uteblev. Efter en stund insåg jag att jag aldrig haft någon brännässla, jag klippte ner halva hallonbusken som jag planterade förra året!!
Ok, jag bjuder på detta. Om det är något jag insett sedan vi köpte hus så är det att det kommer att ta lång tid innan jag får grepp om alla växter.

3 kommentarer:

  1. Äh, hallonen kommer nog igen! Bättre att ta det säkra före det osäkra.

    De där godsakerna ser grymma ut! Jag önskar att du var min bästa vän/granne/mamma/syster, anything som gjorde att jag fick ta del av allt det där goda! Du är häpnadsväckande duktig!

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ha ha, du får flytta hit till gatan, är alltid något hus till salu här. Jag skulle faktiskt behöva någon i närheten som kan äta lite av det jag bakar. Grannarna är laktosintoleranta... Vad är oddsen för det liksom??
    Kram

    SvaraRadera
  3. Du skämtar!?? Höjden av extrem otur - för dem!!

    Kram Sofia

    SvaraRadera