tisdag 13 september 2011

Vad sa du att du sa sa du?

Efter samtal med Försäkringskassan är jag nu ännu mer förvirrad. Försök att hänga med i resonemanget här:

Jag har INTE rätt till barnbidrag i Sverige eftersom jag inte har en inkomst.

Min sons pappa bor och arbetar i grannlandet. Försäkringskassan där vägrar betala barnbidrag för sonen så då väljer Försäkringskassan att fortsätta betala till mig trots att jag inte har rätt till det.

Min man jobbar i grannlandet och betalar skatt där, men bor här i Sverige, grannlandet kommer att betala barnbidrag för våra döttrar. Handläggningstiden är dock ca 6 månader så vi kommer att vara utan pengar i ett halvår.



Under hösten kommer jag att få Vårdbidrag från Försäkringskassan. Detta bidrag räknas som en inkomst och man betalar skatt på det. Det är också pensionsgrundande. Trots att jag får denna inkomst kommer jag inte att få barnbidrag från Sverige eftersom denna INKOMST inte räknas som inkomst på Försäkringskassan, bara på Skatteverket.

Om jag kan visa att jag tjänat 1 kr på att sälja Aloe Vera har jag rätt till barnbidrag, 1 kr om året räcker alltså.

Jag blir galen på detta!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar