onsdag 28 september 2011

Mycket info och utbildning nu

Lillan utreds ju nu via NP och samtidigt har jag börjat gå på en enhet som ska hjälpa oss med vardagliga saker runt barnen som vi ska prata igenom och försöka förstå lite bättre.
När man har barn som inte fungerar som barn inom "normalramen" så kan det ibland vara svårt att förstå varför de beter sig på ett visst sätt.
Igår satt jag i samtal med en terapeut i 2 timmar och vi kom fram till massor av bra saker runt barnen. Vad de verkar ha problem med och varför de reagerar/uppför sig på ett visst sätt.
Tex så har ju lillan inget bekräftelsebehov. Hon kan lösa ett 60 bitars pussel på nolltid, men plockar snabbt ner det igen utan att visa upp det för någon för att få bekräftelse på att hon varit duktig. Detta beror troligtvis på att hon inte förstår att andra inte tänker/känner som hon och om hon vet att det var bra att hon la pusslet så vet ju alla andra det också (i hennes huvud). Så har jag aldrig tänkt på det innan, men flera små saker fick en logisk förklaring när vi pratade igår.
Ett helt år ska vi få den här möjligheten till utbildning och det tycker jag är fantastiskt!

På fredag ska jag med sonen till hans skola för att få iväg remissen till NP för honom med. Gud vad jag längtar tills detta är över och alla har fått den hjälp de behöver!
Sonen har det tufft i skolan nu och det smärtar mig att han ska behöva kämpa så. Om det ändå var kunskapsinhämtningen som var problemet så skulle man lättare veta hur man skulle lösa det, men nu har han ju inga problem med att lära sig saker, utan att redovisa sina kunskaper.

Ja ja, allt är på gång och vi kämpar vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar