onsdag 8 december 2010

Värmeförlust

Igår upptäckte vi att det inte var någon värme i elementet i sonens badrum. Maken luftade elementet på kvällen, och på morgonen hade värmen i samtliga element på den sidan huset försvunnit. Under dagen ringde jag till felanmälan för fjärrvärme.

Jag: Vi har ingen värme i elementen.

Fjärrvärmekille: Vad har du för tryck i expansionskärlet?

Jag: Ehhh??


Fjärrvärmekille: Ja det trycket måste du ju ha koll på.

Jag: (lite försiktigt) Hur ser kärlet ut? Så att jag vet om jag har ett alltså.


Fjärrvärmekille: (suckar mycket tungt) Alltså, du har ju ett skåp där du reglerar din fjärrvärme, kollar du aldrig det?

Jag: Behöver jag ens svara på det?

Lite senare under samtalet:


Fjärrvärmekille: Nu måste du ta reda på varför trycket sjönk så mycket. Det kan tyda på att det läcker någonstans, alltså att ni har en skada någonstans.

Jag: Hjälp!!!


Fjärrvärmekille: Du har inte upptäckt någon läcka?

Jag: Nej, maken luftade elementet igår bara.


Fjärrvärmekille: (suckar igen) Ja men då vet vi ju varför trycket sjönk då!

Hur som helst, värmen fungerar nu och nu vet jag hur ett expansionskärl ser ut. Ett tag övervägde jag att sälja huset och flytta tillbaka till lägenhet igen, men nu är jag på rätt spår igen.

1 kommentar:

  1. hahaha sånt där är rena grekiskan för mig också! skönt att det löste sig iaf ;)

    SvaraRadera