torsdag 30 december 2010

Men ärligt???

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article8348098.ab

Det är väl helt självklart att ens partner bör försörja en om han/hon kan istället för att man ska så socialbidrag! Socialbidrag ska vara sista utvägen om man verkligen inte kan skaffa sig tak över huvudet och mat på bordet på annat sätt. Om man har en sambo med inkomst så tycker jag att det är en självklarhet att man hjälps åt. Vill man absolut inte det och väljer varsitt boende är det ens eget val, inte socialtjänsten som tvingar en att bo isär!

Herregud, när blev socialbidrag en inkomst man kan börja ställa krav på?!

3 kommentarer:

  1. Håller med! Det är helt otroligt hur en del folk resonerar! T.ex. verkar det vara en ganska utbredd attityd att det ingår semesterresor, elektronikprylar och märkeskläder åt ungarna i "en skälig levnadsstandard". Om man blir arbetslös eller sjuk och nu inte har råd med detta under kommande år så klagas det hejvilt i media! Absurdt. Visst det är ju jättetråkigt och jobbigt att genomgå en standardförsämring till följd av nåt som redan i sig är trist (sjukdom, arb.löshet). Men that´s life, väl? Ibland har man det bra, ibland dåligt? Standarden man lever i när man är frisk och har hög inkomst är väl ingen permanent rättighet? Hur orättvist olyckor än drabbar folk...

    SvaraRadera
  2. Ja jag var ensamstående med barn i 6 år och ibland levde vi på 500 kr i matpengar på en hel månad. Inte slog tanken mig att jag hade "rätt" till massa saker som inte var livsviktiga!
    När min man flyttade hit var jag sjukskriven och han hade inte rätt till någon ersättning, vi tog det som en självklarhet att vi fick leva lite snålare än andra.
    När jag läser sådant här som i artikeln skäms jag faktiskt över svenskar.

    SvaraRadera
  3. håller också med,man har inte rätt till dator,ny cyckel,resa,ny mobil utan man får leva mun efter matsäcken som dte nu heter,har också varit ensamstående mammma där vi fick vända på slantar,men vi hade mat och tak över huvudet,det är ju dte som är standard,sedan klagar alla på alliansen hela tiden,men det går juinte att förglömma att arbetslöshet och att vara utförsäkrad förekom även vid socilademokraterna i regeringen,sanningen är ju att människor som lever på bidrag har helt tappat bort självkänslan och fått inpräntat att hon eller han inte duger kan inte jobba,men alal kan jobba,men alal kan inte bli akademiker.

    SvaraRadera