fredag 19 november 2010

Pepparkaksdeg

Kom på att jag kan lägga in receptet jag använder till pepparkaksdegen. Jag har provat många recept genom åren, men det här gillar jag mest.

Pepparkakor

Ingredienser 1 sats:
• 250 g margarin
• 2 dl ljus sirap
• 2 dl vatten
• 4 dl socker
• 2 msk kanel
• knappt 1 msk kardemumma
• 1 msk malda kryddnejlikor
• 1 tsk mald ingefära
• 1 msk bikarbonat
• ca 13 dl vetemjöl + mjöl till utbakning

• Kristyr:
• 2-3 dl siktat florsocker
• 1/2 äggvita
• 2 droppar ättiksprit
• Klister:
• 3 dl strösocker

Så här gör du:

Degen:
Smält margarin och sirap i en kastrull. Tillsätt vattnet och låt svalna. Lägg socker och kryddor i en stor bunke. Slå över margarinblandningen och blanda väl. Blanda bikarbonat och mjöl. Rör ned mjölblandningen i vätskan och arbeta ihop till en ganska lös deg. Låt degen vila svalt minst 1 dygn innan den ska bakas.

Kristyr:
Blanda alla ingredienser och rör till en slät och ganska fast smet.
Klister:
Ta en gjutjärnspanna och lägg i sockret. Värm på spisen under omrörning tills sockret börjar smälta och bli brunt, karamelliserat.

Jag brukar grädda dem i 190 grader, ca 7 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar