lördag 31 maj 2008

Tips för hur man klarar att vara ensam med tre barn i flera veckor

Folk brukar fråga mig hur jag får ihop det med tre ungar när sambon är och jobbar. Ibland kan jag erkänna att de två veckorna han är borta känns väldigt långa, men man får göra det bästa av situationen.
För de nyfikna har jag sammanställt några saker som underlättar vardagen:

*Rutiner- Att sätta saker i rutin underlättar för att komma ihåg att göra saker, men det gör det också lättare att få med barnen på saker. När barnen vet som ska komma härnäst är de mer hjälpsamma och tycker att det är kul att vara med och påminna.
Rutiner behöver inte innebära att alltid äta frukost, lunch och middag på samma klockslag varje dag, eller ens på samma plats, men att man gör saker i en viss ordning. Efter middagen tex så badar tjejerna, sedan dricker de välling/varm mjölk och efter det är det saga och sängen. Redan vid badet börjar de varva ner och ställa in sig på att det snart är dags att gå att sova.

*Handling- Vi veckohandlar på måndagar och helghandlar på fredagar, det blir sällan småhandling däremellan. Detta sparar tid och pengar och när vi är duktiga har vi även gjort matlista för veckan att handla efter. Matlistan gör det också lättare att kunna förbereda maten när som helst under dagen.

*Matlagning- Maten förbereds i flera etapper beroende på hur omfattande matlagning det handlar om. Ofta hackar jag lite grönsaker när tjejerna leker efter dagvilan, kastruller och annat förbereds också innan vi går ut och leker på eftermiddagen. När man kommer in med trötta barn måste det gå fort att få maten på bordet, men samtidigt vill man ju servera näringsrik mat. Här är det verkligen planering som gäller.

*Städning- Diskmaskinen tömmer jag när barnen fortfarande äter frukost, dammsuger gör jag då och då när barnen är med, de älskar dammsugaren. Skura golvet gör jag när tjejerna sover, oftast på lunchen, det gå inte att ha dem surfandes på våta golv. Tvätten kör jag när de små har somnat, annars skriker de när jag går upp och hänger tvätten.

*Egen tid- När tjejerna sover på lunchen tar jag mig lite egen tid, på kvällen har jag satt en gräns vid kl 20 då jag slutar städa för dagen. Man hinner aldrig städa klart med tre barn i huset så jag tror att det är viktigt att sätta upp regler för sånt här. Det som inte är klart kl 20 här hemma får helt enkelt vänta till nästa dag.

*Sova- Alla sover i egna sängar, det känns viktigt för mig. Är man vaken mycket på natten får man gå och lägga sig tidigt på kvällen, i värsta fall kan man ta sig några minuter på lunchen när tjejerna sover middag.

*Göra ärenden- Måste man ta med alla tre, eller båda de små, så tar man alltid vagnen. Man kan omöjligt hålla reda på de små och samtidigt fokusera på sitt ärende så de får snällt sitta i vagnen. Blir det kaos har man naturligtvid förberett mutor i väskan. Det kan vara allt i från leksaker till kakor. Nöden har ingen lag!

*Gnälliga barn- Är det kaos och barnen skriker och bråkar finns det en sak som alltid hjälper: Gå ut! Ute får de så mycket annat att titta på och utforska att de glömmer att vara gnälliga, däremot kommer gnället tillbaka så fort man öppnar ytterdörren för att gå in.

Det här är några av de tips jag har inför att vara ensam med barn längre perioder. Inget är rätt eller fel, det här är bara det som jag tycker passar oss bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar