fredag 13 juni 2008

Skolavslutning med sting

Idag började vår morgon kl 6.15 av att 2-åringen skrek och väckte lillasyster när hon inte kunde hitta sina filtar. När jag hade hittat filtarna åt henne somnade hon om men då var lillasyster redan klarvaken.

Hela morgonen sprang jag runt och försökte passa minstingen som nu ska klättra på allt. Igår stod hon upp på en liten stol, höll i ryggstödet och gungade fram och tillbaka på stolens två bakre ben. Storasyster gungade ivrigt på och jag såg framför mig hur alla hennes fyra tänder slogs ut mot betonggolvet. Den här gången hann jag fram i tid, men hon testar att göra om det hela tiden...
Stora tjejen har en benägenhet att kasta saker omkring sig och det här jobbar vi ganska mycket på att få bort. Idag slängde hon sin lilla dator ifrån sig i en väldig fart, den träffade databordet och studsade tillbaka, på hennes tå! Jag tvivlar inte en sekund på att det gjorde väldigt ont, men samtidigt hoppas jag att hon lärde sig något av det.

Kl 10 skulle sonen ha skolavslutning så kl 9 försökte jag få lillan att somna i vagnen här utanför. Man vill ju inte ha med en övertrött bebis på sånt.
Lillan skrek och skrek och ville inte alls sova, men efter 25 minuter började hon klippa lite med ögonen, då öppnar 2-åringen dörren och säger med klen röst: "Mamma..." Jag hade glömt att hon inte hade någon blöja så där stod hon med kisset rinnande genom kläderna och ner på hallmattan. Man har ju inte så mycket val, så jag fick släppa vagnen och rusa in och byta på 2-åringen samt torka golvet.
Nu började tiden rinna iväg och jag står fortfarande i nattkläderna, osminkad och med en hysterisk bebis i vagnen. I sista stund ber jag sonen kolla 2-åringen så att jag kan gå ett varv runt huset med vagnen och då somnar lillan. I samma ögonblick som hon somnar inser jag varför hon skrek så mycket, jag hade glömt att mata henne!!!
In i huset igen, byta om, sminka mig och göra i ordning en termos med varmt vatten till välling som jag slängde in under vagnen. Sedan rusade vi ner till skolan och kom precis när första klassen började sjunga.
Efter barnen var färdiga i skolan gick vi till den lokala pizzerian och åt lunch. Detta gör vi varje år och försöker få så många som möjligt att följa med och fira sonens sommarlov. I år blev det bara jag, min mormor och sonens pappa som kunde komma, men det blev trevligt ändå.

Ikväll kanske en gammal kompis kommer förbi på lite tjat och ett glas rött, kommer han inte passar jag på att noppa ögonbrynen....och drick ett glas rött.

Nu kom ett paket från USA till mig, bäst att jag öppnar det och kollar innan barnen vaknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar