tisdag 18 december 2012

Varning för Fotobok.com

Varje höst sitter jag i flera veckor och fixar med fotoboken som vi sedan ger till släkten i julklapp. Alla år har vi beställt från samma ställe, för att böckerna blir bra, men varje år strular något. Ett år visste vi inte ens den 23 december om vi skulle få böckerna i tid, och det visste inte ägaren heller.
För ett par veckor sedan skickade jag in min order på böckerna, betalade och fick kvitto på att jag betalt. Pengarna försvann från kontot och då utgår man ju ifrån att allt är som det ska. Betalningen brukar ju liksom vara det sista steget i en order.
Igår mailade jag företaget och kollade hur det gick för dem med böckerna och fick då beskedet att det inte fanns någon order i mitt namn. Min betalning har alltså gått igenom på deras sida, men ingen order gått iväg.

För att göra en lång historia kort så anser ägaren att detta är MITT fel, och att de inte gjort något fel. Jag skulle ha dubbelkollat, inte använt PayPal (trots att de har detta val på sin sida) osv osv. Visst, pengarna har jag fått tillbaka, men böckerna skulle ju delas ut på jul och jag har lagt ner massor av tid på dem. Det enda jag begärde var en ursäkt från dem för att de har ett system som är värdelöst, men han vägrar ge mig det. Personligen anser jag att ett system som tar betalt först och sedan EVENTUELLT tar emot en order är ett mycket dåligt system, men det håller inte ägaren med om.

STOR VARNING FÖR DETTA FÖRETAG ALLTSÅ! Som sagt, det är inte första gången det har krånglat via dem.

Kl 21 igår kväll hittade min man ett annat företag (mycket dyrare så klart) som skulle hinna leverera böckerna innan jul om en order kom in innan kl 10 nu idag. Det var bara för mig att börja om och så satt jag uppe halva natten och la in bilder och grät av trötthet.
Böckerna ser förjävliga ut kan jag varna om! Det går inte att göra ett bra jobb så snabbt, och absolut inte i en mjukvara man inte är van vid. Men nu är det gjort och jag lägger hellre mer pengar någon annanstans än en enda krona till en gubbe som inte vet vad service innebär för fem öre!

Hur jag ska orka/överleva denna dagen är dock fortfarande ett mysterium...

5 kommentarer:

  1. Otroligt dåligt! Jag förstår din förtvivlan. Fotoböcker tar hysteriskt många timmar.
    Jag hoppas att det kommer kännas okej med böckerna som kommer ändå.

    Och att de verkligen kommer...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fyyyyyyy vad dåligt!!!!! Förstår dig till fullo! Vet verkligen hur mycket tid det tar. Hade velat gjort både till Gry och mamma och pappa, samt oss själva i år, men tid har saknats till det, just eftersom jag vet hur otroligt mycket tid det tar....
    Har själv gjort en beställning på några julklappar till mamma och Gry som jag betalade direkt. Igår satt jag och funderade på om jag slagit in det då det slog mig att jag inte ens hade fått dem!! Mailade företaget och de hade missat att skicka den... Vad trött man blir. De skulle posta den igår så förhoppningsvis får jag det i morgon. Samma med Lekmer.se som jag beställde ifrån för ca 2 veckor sedan, som Gry skulle ha fått idag, tidigare har det gått jättefort, men nu ringde jag igår och de skulle också förhoppningsvis komma imorgon... .Suck, verkligen för och nackdelar med att beställa på nätet!!

    Ses in da kitchen i morgon =0)
    Så varför sitter jag här, behöver ju sova så man är pigg !!
    God natt

    SvaraRadera
  3. Som alltid finns 2 sidor av ett mynt. Jag beklagar att din beställning inte kom fram till oss och vet inte varför du inte kopplades tillbaka till var sida efter PayPal betalningen. Vi är tydlig med att kunderna ska kontakta kundservice om man inte få ett orderbekräftelse inom 48 timmar. De senaste åren kontaktade du mig och de lösde sig. När PayPal strular rekommendera jag alltid att välja faktura i stället, de kostar inget extra och eliminerar ett steg som kan gå fel. PayPal fungerar fint för hundratals kunder, därför kommer de finnas kvar som alternativ. Just servicen är vad kunderna värdesätter hos oss, jag dramatisera en falerande beställning inte, de händer ibland och jag tycker inte alls att de är ditt fel. Vi behöver lite längre i produktionen eftersom våra böcker är trådinbundna per hand, därför fanns tyvärr ingen chans att kunna leverera i tid när du hörde av dig i förgår. Jag hoppas att dina nya böcker kommer fram i tid -vilket dom gör om du beställde från tjänsten jag rekommenderade dig- och är säkert att de sprider lika mycket glädje som våra böcker gjorde de senaste åren.

    God Jul //Volker - fotobok.com

    SvaraRadera
  4. Volker: När jag har jobbat inom serviceyrken har jag fått lära mig två saker: Det första är att "kunden alltid har rätt" och det andra är att "alltid se till att kunden går därifrån nöjd". När jag kontaktade dig i detta fallet fick jag genast höra att detta helt är mitt fel. Konstig inställning! Om man har ett system där det helt enkelt är så att betalningen sker före ordern så kommer sådant här att inträffa, vilket kommer att leda till missnöjda kunder. Jag är rätt säker på att jag inte är den enda som blivit drabbad av detta.
    Jag använder mig av PayPal överallt där det erbjuds som alternativ, och det har aldrig krånglat tidigare som betalningsalternativ. Om ni har kvar detta på er hemsida tar jag för givet att det fungerar smärtfritt, ska jag komma ihåg att just det strular när jag beställer från dig en gång om året?? Om det finns risk att det strular är det väl bra att ni informerar om det innan folk använder det?!
    Om jag hade varit ni hade jag hållit mina åsikter om kunden för mig själv, sagt att jag skulle kolla över systemet så att det inte drabbar fler och naturligtvis försökt kompensera kunden. Inget av detta gjorde ni.
    Du säger att det är detta som har krånglat för mig tidigare, men du nämner inget om strul med leveranstider som du också har haft. Eftersom jag faktiskt blivit drabbad av krångel från er sida tidigare, och då menar jag med leveranser, så hade det verkligen varit på sin plats att se till att göra en återkommande kund så nöjd som det går i detta läget, inte att skylla på kunden själv. Jag beställer varor från hela välrlden hela tiden och har ALDRIG varit med om att ett företag har dragit pengar från mitt konto utan att ens registrera en order. Synd att du inte kan erkänna att det är en miss i ert system. Jag kommer inte våga beställa från er igen efter strul på flera plan, men framför allt pga bemötandet efteråt!

    SvaraRadera
  5. Mia: Ja nu får mina släktingar fotoböcker som jag knåpat ihop på en kväll, fatta vad tråkigt att lämna över! Dessutom fick jag lägga till 600 kr, eftersom det här var det enda företag som kunde leverera innan jul. :-( Precis som om man inte har tillräckligt att göra så här i juletider?!
    Ses om en liten stund, får muntra upp oss med att laga ett gott julbord till barnen! :-)

    SvaraRadera