fredag 15 mars 2013

Kanske ett svar?!


Glömde berätta vad mer jag och läkaren pratade om igår. Jag var ju trots allt där för att prata om min värkproblematik, och läkaren sa samma sak som min sjukgymnast. Med största sannolikhet har jag diagnosen EDS, Ehler-Danlos Syndom. Om jag mot all förmodan inte har det har jag något mycket snarlikt så läkaren tyckte att vi kunde skippa utredning och att det var bättre att jag bara utgick från att jag har just EDS.

Här kan ni läsa mer om EDS:

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/ehlers-danlossyndrom


Självklart är det inte kul att få en diagnos, men samtidigt är ju symtomen de samma oavsett om jag har en diagnos eller inte. Lite svar på varför jag alltid har så ont känns ju på sätt och vis bra.
Dessutom har ju både jag och två kompisar (som själva har EDS) misstänk detta länge. Inget är med andra ord förändrat, och jag befinner mig heller inte i något chocktillstånd.


Kramar från Mamasnest

2 kommentarer:

  1. Visst hade du anat det tidigare? Känns som att du nämnde det i bloggen någon gång för ganska länge sedan?

    Hur känner du dig? Ledsamt att få det konstaterat eller mest skönt? Oavsett så är det tråkigt att du har det. En gemensam bekant (eller två) har ganska rejält ont av det emellanåt om jag har förstått det rätt. Det önskar man ingen.

    Och munnen, har du börjat bli bättre av behandlingen?
    Skickar ett gäng stärkande kramar.

    SvaraRadera
  2. Det är trist att nästan alltid ha ont och att skada sig för minsta lilla, men att få ett namn på det gör ingen skillnad. Jag kan inte påstå att jag känner mig ledsen över det, ingenting har ju förändrats. Idag förstår jag min kropp mycket bättre och det underlättar.
    Munnen är äntligen bättre, men inte helt bra. Jag får ont efter att jag ätit, men faktiskt bara i svalget och inte på tungan längre. :-)

    SvaraRadera