onsdag 6 februari 2013

Hur väljer ni skola?

När i har valt förskola/skola till våra barn så har i gjort det med magkänslan. Vi har alltså inte haft en strikt plan och krav på skolan som vi följt, utan det viktigaste har varit att det känts rätt.
Båda tjejerna har gått/går på ett föräldrakooperativ som har montessori-inriktning. Jag besökte massor av förskolor när dottern var bebis, men det var bara på en som jag kände att det var helt rätt. Vi fick hålla henne hemma 10 månader längre än vi tänkt för att få plats där, men det var det värt!

Många tar för givet att vårt första val av skola ska falla på den friskola i stan med samma inriktning som förskolan vi har idag, men där känner vi inte alls att det stämmer. Den kommunala skolan som ligger närmast oss däremot känns så otroligt rätt för våra barn, så där hamnar vårt val.
Den skolan har varit fantastisk för dottern och jag kunde inte vara mer nöjd med att ha henne där än jag är! Fantastiska pedagoger som ser vårt barn och guidar oss att hjälpa henne på bästa sätt. Det är också en varm och mjuk stämning bland barnen på skolgården, och skolan i sig är jättefin.

I höst börjar lillan skolan och vi har gjort valet att hon ska börja på samma skola som storasyster. Jag oroar mig mycket för hur det kommer att gå för henne i en skolmiljö, men allt jag kan göra är ju att välja rätt skola och förbereda henne och personalen på bästa möjliga samarbete. Jag har lagt fram önskemål till rektorn om att lillan ska få samma lärare som dottern har och har haft, då vet jag med säkerhet att vi har bästa möjliga förutsättningar. Sedan vet vi ju inte om hon kommer att klara hela skoldagar eller om det blir aktuellt med anpassad skolgång, men det får vi ta då.

Nu är i alla fall besök av andra skolor som varit aktuella gjorda och vi vet precis vad som är bäst för lillan, skönt!

7 kommentarer:

  1. Vad skönt att det känns så bra!

    Jag tror att det är otroligt viktigt att som förälder kunna inse att man måste anpassa sig efter barnet, och ta saker lite som de kommer.

    Spike började på en Waldorf-förskola, trots att det är mycket där vi är lite tveksamma inför. Men det var det absolut bästa för honom då och den värmen och kärleken som fanns var helt fantastisk! Han var trygg och hade roligt och älskade att gå till förskolan.

    Men sedan utvecklades han så mycket snabbare än de andra barnen, och han började läsa och skriva och räkna och började bli lite understimulerad, och vi bytte förskola. Vissa tyckte att det var vansinne, att byta från en skola ute på landet, med hästhage runt hörnet, barngrupper på fem barn, hemlagad, vegetarisk eko-mat och allmän idyll, till en kommunal förskola inne i stan med allt vad det innebar! Men det var det som passade honom bäst just då, och de månaderna han gick där (innan vi flyttade) utvecklades han enormt!

    Det som är bäst på papperet, eller det man tror är bäst, kanske inte alls passar ens barn.

    SvaraRadera
  2. Tahira: Jag vet att ni gör kloka och medvetna val för ert barn, och det gillar jag verkligen! Ni verkar väldigt lyhörda på Spike! :-)

    SvaraRadera
  3. Vad det gäller våra små så har de följt sin dagisgrupp upp till kommunala skolan, som för övrigt är samma byggnad som dagis.

    Vårt önskemål var att ha dem i olika klasser, då den ena är mycket skötsam och tar lite för stort ansvar för "slarvmajan". Tyvärr lyssnade inte skolan på detta och satte hela dagisgruppen kom i samma klass. Vi ville inte vi flytta en av våra flickor till en klass där hon inte känner någon, medan den andra får ha alla sina kompisar i samma klass, så nu går de i samma.

    Vår stora tjej går på Engelska skolan och den kan jag prata mig hur varm om som helst! Att hon kom in där var det bästa som kunde hända. Hon tycker mycket om den disciplinen som är där och jag gillar att mentorn hör av sig 1-2 gånger i månaden för att tala om hur allting går. De små kommer att gå där från 4:an och då hoppas jag få sätta dem i olika klasser. Därmed inte sagt att detta upplägg passar för alla.

    Den största skillnaden jag märker är att föräldrarna är så oerhört engagerade i allting. Det är ju ett aktivt val man har gjort att placera sin ungdom i denna skola och många föräldrar är sådana som personer, många starka viljor och mycket idéer. På gott och ont, föräldramötena kan bli ganska utdragna..;-)

    Så skönt att ni har träffat rätt för lillan!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att ni är nöjda med IES! Min son gick där ett tag och det var en ren katastrof för honom. Jag ville att de skulle anpassa lite för hans svårigheter men fick bara höra att deras sätt fungerar på alla barn, särskilt de med svårigheter. :-( Jag kämpade mig blå för att få rätt hjälp där, men möttes bara av oförstående människor. Till slut ansåg till och med skolsköterskan att han skulle få det bättre inom den kommunala skolan och vi flyttade på honom.
    Ett halvår senare fick de ta bort en hel 7:e klass för att så många hade slutat och 1 år efter att han hade slutat var nästan ingen av hans gamla lärare kvar. Något var uppenbarligen inte bra där just då. Därför glädjen det mig att höra att ni är nöjda, jag vill inte att någon ska behöva gå igenom det vi gick igenom där!
    Eftersom våra barn redan kan engelska känner jag heller inte att behovet med engelska är lika stort, de får ju sin övning hemma. :-)

    SvaraRadera
  5. Vill också tillägga att när han gick på IES nådde han inte målen i ett enda ämne, och fick ändå ingen hjälp. Efter drygt en termin inom den kommunala skolan hade han kämpat sig upp till betyg i hälften av ämnena och efter ytterligare en termin hade han betyg i samtliga ämnen.

    IES kan säkert vara bra för en del barn, och jag tror att de fick sig en tankeställare det där året min son gick där. För min son var det dock inte bra alls och tyvärr har de tappat mitt förtroende helt så mina yngre barn kommer nog heller inte att gå där.

    SvaraRadera
  6. Åh!!!!!
    Det kommer bli bra för henne oxå ska du se!
    Kraaaam till goa dig!! /Mia

    SvaraRadera
  7. Håller tummarna för att hon kommer till er Mia! :-) Kram

    SvaraRadera