fredag 1 februari 2013

Frukost-tips

Två av mina barn har ingen vidare aptit på morgonen, och man vill ju att de får något i sig innan skolan. Jag har kommit på att en smoothie ofta slinker ner ändå, så jag fixar smoothies i olika former här på morgnarna.
Ett exempel är hallon, blåbär, yoghurt och superjuice med acai och granatäpple. Ett annat är banan, yoghurt och apelsinjuice.


Ett annat tips är smörgås med jordnötssmör. Jag såg ett program där en hjärnforskare rekommenderade just jordnötssmör till barn eftersom barn behöver extra fett, och jordnötssmör innehåller protein vilket behövs för att kickstarta hjärnan på morgonen. 


Det är alltså inte fel att ge barnen en macka med jordnötssmör på morgonen, snarare bra för dem!

Jag är ingen frukostmänniska, men jag brukar äta youghurt med frön och bär. En fräsch frukost som man får i sig även när man inte är hungrig.

Vad äter ni?
 

3 kommentarer:

  1. Jag har också svårt att äta frukost, men nu när jag är gravid tvingar jag i mig grekisk yoghurt med müsli, honung och blåbär.

    Spike är inte heller mycket av en frukostätare (och gillar inte "rinninga" saker, så smoothie fungerar tyvärr inte här), men en rostad bagel med lite smör eller jordnötssmör brukar han få, och så är det olika hur mycket av den som slinker ner.

    Jag kommer ihåg att jag under hela lågstadiet aldrig fick i mig mer än en halv rostad macka med sylt om morgnarna, vad än min mamma försökte med. Då och då drack jag banan mixat med mjölk också. Så jag har full förståelse för känslan att inte kunna äta frukost.

    SvaraRadera
  2. Jag skiljer mig helt från er. Jag älskar frukost, vill gärna ha den genast efter att jag har gått upp och kan äta precis hur mycket som helst! Är och har alltid varit såld på smörgås, äter gärna ett ägg till också. Och 3-4 koppar kaffe.

    Mina små äter oftast risgrynsgröt med kanel, socker och mjölk.

    SvaraRadera
  3. Det kanske har att göra med om man är en morgon- eller kvällsmänniska?! Jag är verkligen ingen morgonmänniska och har aldrig varit! Kanske därför jag inte är hungrig på morgonen tänkte jag?! Om man vaknar pigg känns det som om man är mer sugen på att äta ordentligt.

    Tahira: Åhhh, bagles är ju min favorit också!!! Finns inte att köpa här i stan. :-(

    Sofia: Vad bra att barnen äter en stadig frukost på morgonen, önskar mina också kunde göra det utan att man lirkar.

    SvaraRadera