lördag 24 mars 2012

Vad hände?

Kom hem igår eftermiddag och baksidan såg ut så här:



Jag kanske ska ta det från början.
Härom dagen kom en man och ringde på dörren och visade mig en katalog med olika arbeten inom sten och murning. Hela vår baksida är ju byggt på sektioner gjuten betong som nu börjat spricka och luta åt alla håll och kanter så jag bad dem titta på att riva en mur åt oss. de gav ett pris på 25 000 kr för att riva och bygga ny mur, men det berättade jag direkt att jag inte har.
Ett par dagar senare kom de tillbaka och sa att de var "oroliga för mina barn" eftersom en av murarna kunde välta på dem. Självklart fattade jag att han inte brydde sig ett dugg om barnen utan bara spelade på mina känslor, men det gick inte att få tyst på honom. Han erbjöd att de kunde riva två murar och frakta bort stenen för 2000 kr och det tyckte jag lät som en bra deal. Enligt gubben skulle de starta på en gång.
3 timmar senare hade ingen kommit så jag tänkte att de struntat i oss och jag åkte iväg hemifrån. Några timmar senare kom jag hem till denna syn och gissa om jag blev chockad?!

Murarna är rivna och de flesta stenar är flyttade till framsidan, men när de fick betalt försvann de. Nu var detta kl 17 en fredagskväll så jag vet inte om de tänkt att komma tillbaka, men det känns tveksamt om jag ska vara ärlig.

Summan är väl att jag känner mig lite blåst, men jag är väldigt glad över att murarna är borta. Den ena lutade så mycket att den helt klart var en stor fara för barnen och jag ville inte ens att de skulle leka i närheten där.

När maken flyttade hit var det helt omöjligt för honom att få jobb för att han inte kunde flytande svenska. jag vill därför uppmuntra andra från andra länder så gott jag kan genom att anlita dem för olika små uppdrag. Dock kanske jag måste vara lite mer selektiv även i detta...
Vi anlitade en svensk firma för att fixa elen här hemma, de tog pengarna och vägrade göra klart det de fått betalt för.
Sedan anlitade vi en polsk firma för att byta tak på garaget, funkade helt perfekt!
Till fönstren anlitade vi en litauisk firma, de är inte klara än trots att de började i höstas.
Den här firman var engelsk/skottsk. Det återstår att se om de slutför vår deal och hämtar stenarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar