tisdag 24 maj 2011

Givande besök på NP

Besöket hos sjukgymnasten på NP idag gick inte riktigt som jag förväntat mig. Hon gjorde lite tester och så fick jag svara på frågor. Alla andra säger alltid om lillan "men hon är så liten än" eller "vänta och se, det växer bort". Den här personen på NP sa tvärtom! Hon menade att man inte ska säga att saker växer bort då man i så fall lägger ansvaret på barnen att "fixa" ett beteende som inte anses normalt. Hon uppmärksammade saker under besöket som jag inte skulle ha lagt märke till och hon vill dra igång en neuropsykiatrisk utredning på en gång. Idag är kriteriet för det att barnet är normalbegåvat och lillan låg ju väldigt högt på de testerna.
Angående intelligensen hade hon idéer om att lillan verkar lära sig saker på ett annorlunda sätt. I stort sett alla människor lär sig genom att observera och härma, men hon tycker att det verkar som om lillan använder sin höga intelligens att räkna ut saker själv och att hon då inte behöver observera och göra som alla andra. Om man inte tar till vana att observera och lära från andra kan man missa lite i det sociala eftersom man missar att lära sig lite sociala koder osv. Låter faktiskt precis som lillan!!
Nu ska jag bara prata igenom med maken vilka val vi har i detta, sedan kör vi en utredning på det här spåret. Känns som om den här resan aldrig tar slut, men det måste den väl ändå göra?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar