lördag 16 januari 2010

Rid-skryt

Om ni inte klarar att lyssna på skryt får ni sluta läsa nu.

Dottern och jag kom till ridskolan i god tid och letade upp säkerhetsväst och hjälm som passade.
De andra i gruppen hade redan ridit en termin så de visste precis vilka ponnyer de skulle be om att få rida på. Jag och dottern stod sist i kön och då fanns det bara en häst kvar. "Bitaren" i stallet fick vi. Hon var dessutom väldigt pigg sa läraren så man var tvungen att vara lite erfaren för att hantera henne.

De började med att rida slalom mellan koner och dottern fattade direkt hur hon skulle styra ponnyn. Sedan skulle de trava mellan konerna på långsida, och ridläraren undrade om hon var ok med att trava eftersom det var hennes första gång på ridskolan. Ni som känner dottern fnissar nog nu och inser att hon skulle ha galopperat om hon fått.
Jag tittade mig runt lite och såg att de små 4- och 5-åringarna ofta lutade sig framåt, höll i sig i manen och bara försökte sitta kvar på hästen under traven. Dottern satt rak i ryggen och gapskrattade! Hon tyckte att det var superkul att guppa runt i trav och ville knappt sakta ner.

Ridläraren berömde henne jättemycket och sa att hästen måste ha tyckt om henne eftersom hon var så snäll.



Jag har sett många nybörjare på häst och jag måste säga att hon är en naturbegåvning. Innan halvtimmen var slut kunde hon få hästen att skritta, trava, göra halt och gå slalom mellan koner.

Nu är det jag som ska anmäla mig till vuxenridning på prov. Ha ha, om jag kommer upp på hästen så klart!

1 kommentar:

  1. Så roligt! Nova älskade också just traven, ju mer det skumpade desto mer skrattade hon... Men det roligaste tyckte hon nog att körningen var, att styra med tömmar och få hela ekipaget med kärra och allt genom en bana. Tyvärr var det bara en el två gånger. Har haft paus ett år nu, men ev börjar hon igen framöver. Får se hur stor del av tiden skolan och dansen kommer ta.

    Roligt om du också börjar! Hoppas jag blir bättre i ryggen, då är nog jag på igen också :) Vuxengrupper kan vara riktigt kul faktiskt, vi hade bra sammanhållning när jag red regelbundet senast.

    SvaraRadera