söndag 20 april 2014

Speak English?

Jag och min man pratar engelska med varandra hela tiden. Min son pratar också bara engelska med maken, men tjejerna svarar honom nästan alltid på svenska, även när han pratar engelska med dem. Deras hemspråkslärare har börjat gnälla över att de inte pratar tillräckligt med engelska, men alla läser ju engelska i skolan så förr eller senare gör de också det har vi tänkt. Huvudsaken är att de förstår och KAN prata om de behöver.

Idag skulle lillan ringa en kompis, vars föräldrar också pratar engelska hemma. När mamman svarade hörde jag till min stora förvåning att lillan frågade om kompisen var hemma på ENGELSKA! Hon fortsatte den korta konversationen på engelska som om det var helt naturligt och jag stod med gapande mun och lyssnade!

Det bevisar ju faktiskt det vi har sagt, att de bara är lite blyga och osäkra när de ska prata engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar